Digcomp 2.2 – już dziś sprawdź swoje kompetencje cyfrowe
Czym jest DigComp 2.2
Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej przyjęły dokument „Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie – europejskie ramy odniesienia”, w którym zdefiniowano istotne umiejętności niezbędne do pełnego uczestnictwa w społeczeństwie i radzenia sobie z technologicznym rozwojem. To stanowiło podstawę dla kształcenia skoncentrowanego na kompetencjach. Jednakże w 2018 Rada Europy wskazała, że rosnąca automatyzacja pracy i rola technologii wymagają zmiany kompetencji. W związku z tym wydano nowe zalecenia, podkreślając umiejętności problem-solvingu, krytycznego myślenia, współpracy, kreatywności, myślenia komputacyjnego i samoregulacji.
Te zalecenia przyczyniły się do powstania Raportu o kompetencjach cyfrowych, które są kluczowe w świecie technologii. Raport ten, wydany w różnych wersjach od 2013 roku, koncentruje się na umiejętnościach cyfrowych obywateli i wspiera programy edukacyjne mające zniwelować lukę cyfrową. Najnowsza wersja skupia się na sztucznej inteligencji i zarządzaniu danymi (aby umożliwić świadome i bezpieczne korzystanie z technologii), a także roli dezinformacji i sposobach na radzenie sobie z tym zjawiskiem.
Egzamin DigComp 2.2
Rama DigComp obejmuje pięć obszarów stanowiących osobne moduły egzaminu:
- Informacje i dane
- Communication and collaboration
- Developing digital content
- Safety
- Problem solving
Egzamin jest przeprowadzany na jednym z ośmiu poziomów zaawansowania:
- podstawowym ze wsparciem (A1)
- podstawowym (A2)
- średniozaawansowanym (B3)
- wyższym średniozaawansowanym (B4)
- zaawansowanym (C5)
- wyższym zaawansowanym (C6)
- specjalistycznym (D7)
- wysoce specjalistycznym (D8)