Poziomy zaawansowania
Poziom A (podstawowy)
- Informacja
- Komunikacja
- Tworzenie treści
- Bezpieczeństwo
- Rozwiązywanie problemów
- Podstawowa obsługa popularnych przeglądarek internetowych – umiejętność poruszania się
po stronach internetowych. Korzystanie z wyszukiwarek internetowych, tworzenie prostych zapytań, rozróżnienie różnych wyników wyszukiwania. - Znajomość różnych źródeł informacji w sieci oraz próba oceny ich wiarygodności na podstawie podstawowych danych. Świadomość istnienia wtórnych źródeł informacji.
- Zapisywanie podstawowych treści cyfrowych. Umiejętność wykorzystania danych i informacji internetowych to tworzenia własnych plików. Podstawowe umiejętności zarządzania plikami.
- Poznanie różnorodnych form nawiązywania kontaktów w świecie cyfrowym. Zakładanie konta użytkownika oraz podstawowa obsługa poczty elektronicznej i komunikatorów internetowych. Przesyłanie prostych wiadomości tekstowych oraz graficznych.
- Wprowadzenie w świat usług Web 2.0 – zapoznanie z popularnymi serwisami wymiany informacji. Wykorzystanie formularzy internetowych oraz podstawowa obsługa mediów społecznościowych.
- Zrozumienie koncepcji społeczeństwa obywatelskiego – poznanie różnych form aktywności społecznej w Internecie oraz serwisów, gdzie można je odnaleźć.
- Współpraca online z innymi użytkownikami sieci. Poznanie zasady działania chmury obliczeniowej oraz jej zalet i wad. Podstawowa obsługa dysku oraz dokumentów w chmurze.
- Poznanie podstawowych zasad właściwego zachowania w Internecie oraz zrozumienie specyfiki funkcjonowania człowieka w świecie cyfrowym.
- Wprowadzenie do tematyki tworzenia tożsamości cyfrowej. Zapoznanie się z korzyściami oraz zagrożeniami wynikającymi z aktywności w sieci.
- Tworzenie i edycja podstawowych treści cyfrowych w formie tekstu, tabel, obrazu, filmów oraz dźwięku. Dopasowanie odpowiedniego oprogramowania do wybranego rodzaju treści.
- Wprowadzanie podstawowych zmian w treściach utworzonych przez użytkownika oraz inne osoby. Wykorzystanie prostych operacji integrowania treści cyfrowych.
- Świadomość istnienia praw autorskich oraz licencji – korzystanie z treści i oprogramowania zgodnie z postanowieniami autora.
- Modyfikowanie ustawień systemowych i programowych w celu usprawnienia procesu tworzenia treści cyfrowych.
- Rozumienie zagrożeń związanych ze światem cyfrowym i podjęcie podstawowych działań mających na celu ochronę urządzenia i oprogramowania komputerowego.
- Świadomość istoty ochrony danych osobowych i prywatności użytkowników w sieci. Rozpoznawanie zagrożeń związanych z wyłudzeniem danych.
- Poznanie zagrożeń związanych ze zdrowiem podczas pracy z urządzeniami cyfrowymi. Właściwe dostosowanie komputerowego środowiska pracy.
- Świadomość wpływu urządzeń cyfrowych na środowisko naturalne. Podejmowanie podstawowych kroków w celu oszczędzania energii elektrycznej.
- Znajomość podstawowej budowy komputera oraz umiejętność podłączenia prostych urządzeń zewnętrznych. Uzyskanie podstawowych informacji o stanie sprzętu i systemu operacyjnego.
- Podstawowa obsługa komputera i urządzeń mobilnych oraz umiejętność podłączenia ich do sieci. Korzystanie z narzędzi cyfrowych w prostych czynnościach analogowych.
- Świadomość możliwości wykorzystania nowych technologii do celów twórczych. Podstawowe użycie narzędzi cyfrowych do wzbogacania treści cyfrowych.
- Rozpoznanie własnych ograniczeń w wykorzystaniu technologii cyfrowych. Próby samodzielnego uzupełnienia wiedzy.
Poziom B (średniozaawansowany)
- Informacja
- Komunikacja
- Tworzenie treści
- Bezpieczeństwo
- Rozwiązywanie problemów
- Rozszerzona obsługa przeglądarek internetowych – dopasowanie jej wyglądu i działania
do potrzeb użytkownika. Wyszukiwanie informacji przy pomocy bardziej złożonych zapytań, filtrowanie wyników wyszukiwania. - Umiejętność porównania informacji z różnych źródeł internetowych i ocena ich wiarygodności. Zarządzanie informacjami wtórnymi – korzystanie z usług Web 2.0.
- Prawidłowe zapisywanie, przechowywanie i wyszukiwanie plików cyfrowych, tworzenie własnych strategii zarządzania treściami cyfrowymi na różnych urządzeniach cyfrowych.
- Rozszerzona obsługa poczty elektronicznej oraz komunikatorów – dostosowanie ich wyglądu
i działania do potrzeb użytkownika. Wykorzystanie różnorodnych funkcji narzędzi komunikacyjnych. - Aktywne korzystanie z serwisów społecznościowych oraz uczestniczenie w różnego rodzaju społecznościach online, które pozwalają na dzielenie się informacjami oraz wiedzą.
- Korzystanie z cyfrowych form aktywności obywatelskiej. Nawiązywanie kontaktu online
z różnego rodzaju instytucjami i urzędami. - Wykorzystanie aplikacji działających w chmurze, udostępnianie innym użytkownikom plików i informacji online oraz ich edycja.
- Stosowanie zasad netykiety podczas interakcji z innymi użytkownikami sieci, poznanie norm obowiązujących w różnych środowiskach cyfrowych.
- Umiejętność tworzenia własnej tożsamości cyfrowej w mediach społecznościowych oraz monitorowania śladów pozostawionych w sieci.
- Rozszerzona edycja treści cyfrowych w różnych formatach oraz użycie większej ilości funkcji oferowanych przez oprogramowanie. Wykorzystanie wielu formatów plików.
- Umiejętność rozbudowania treści cyfrowych o dodatkowe zasoby, zarówno te dostępne
w ramach danego programu, jak i zewnętrzne. - Rozróżnienie stosowanych powszechnie licencji dotyczących treści i oprogramowania komputerowego wraz z zachowaniem zasad wykorzystania zasobów innego autora.
- Tworzenie prostych instrukcji dla systemu operacyjnego oraz programów komputerowych
w celu zautomatyzowania pracy w środowisku cyfrowym.
- Rozróżnienia rodzajów niebezpieczeństw cyfrowych oraz dobór odpowiednich narzędzi do ich powstrzymania. Przeprowadzanie aktualizacji oprogramowania.
- Aktywny wpływ użytkownika na wykorzystanie danych osobowych przez podmioty zewnętrzne. Konfigurowanie zasad prywatności w aplikacjach oraz usługach.
- Sposoby unikania zagrożeń cyfrowych wpływających na zdrowie psychiczne, w tym uzależnienia i szykanowanie przez innych użytkowników.
- Zrozumienie idei i zasad funkcjonowania klas energetycznych urządzeń oraz recyklingu elektroodpadów.
- Rozszerzona znajomość budowy komputera. Wyszukiwanie w różnych źródłach metod rozwiązywania wcześniej zdiagnozowanych problemów. Instalacja nowych programów.
- Swobodna praca z komputerem i urządzeniami mobilnymi. Wykorzystanie nowych technologii do rozwiązywania problemów w świecie realnym.
- Korzystanie z technologii w celu tworzenia kreatywnych rezultatów. Znajomość zagadnień związanych z koncepcją Internetu rzeczy.
- Świadomy i aktywny rozwój własnych kompetencji cyfrowych. Regularne korzystanie z wiedzy branżowej dotyczącej nowych technologii.
Poziom C (zaawansowany)
- Informacja
- Komunikacja
- Tworzenie treści
- Bezpieczeństwo
- Rozwiązywanie problemów
- Zaawansowane korzystanie oraz dopasowywanie strategii wyszukiwania informacji, śledzenie informacje w miejscach wymiany informacji on-line.
- Selekcja informacji przez sprawdzenie i ocenę jej ważności i wiarygodności – dotarcie
do oryginalnych i szczegółowych źródeł informacji. - Zaawansowana znajomość metod i narzędzia do organizowania plików, treści oraz informacji. Korzystanie z chmury obliczeniowej przy zarządzaniu plikami.
- Zaawansowane korzystanie z usług e-mail oraz programów pocztowych. Swobodne korzystanie z wielu narzędzi komunikacyjnych w zależności od potrzeb i możliwości.
- Używanie kontaktów społecznościowych w nauce i pracy zgodnie z prawnymi zasadami dzielenie się informacji i wiedzą.
- Aktywnie zaangażowanie w obywatelskie działania w świecie wirtualnym, wdrażanie własnych inicjatyw społecznych.
- Biegła współpraca z innymi użytkownikami sieci. Częste korzystanie z narzędzi do pracy grupowej, do tworzenia i udostępniania zasobów, wiedzy oraz treści.
- Świadome stosowanie zasad netykiety w różnych przestrzeniach komunikacyjnych
i kontekstach. Opracowanie strategii identyfikowania niewłaściwego zachowania. - Zarządzanie kilkoma tożsamościami cyfrowymi w zależności od kontekstu i celu. Stosowanie aktywnych metod ochrony własnej reputacji cyfrowej.
- Zaawansowana praca z oprogramowaniem biurowym – wykorzystanie zasobów stworzonych w danym programie w celu tworzenia treści w innej aplikacji. Budowanie relacji między poszczególnymi programami.
- Łączenie wielu elementów w jedną całość wraz z ich odpowiednim przygotowaniem. Dopasowanie treści do potrzeb użytkownika i oprogramowania.
- Dopasowanie źródeł informacji ze względu na rodzaj ich dostępności oraz wykorzystanie ich
z pełną odpowiedzialnością związaną z prawami autorskimi. - Ingerowanie w aplikacje i usługi cyfrowe oraz budowanie własnych poleceń związanych
z ich działaniem.
- Samodzielne podejmowanie inicjatyw służących do ochrony przez zagrożeniami cyfrowymi. Korzystanie z dodatkowych rozwiązań związanych z bezpieczeństwem komputera.
- Zadbanie o odpowiedni poziom ochrony danych osobowych przy tworzeniu własnych usług i treści cyfrowych udostępnionych w sieci.
- Wykorzystanie technologii cyfrowej w celu unikania problemów ze zdrowiem. Świadome zachowanie równowagi między światem realnym a cyfrowym.
- Użycie nowych technologii na rzecz ochrony środowiska. Wybór i korzystanie z urządzeń pracujących w sposób efektywny.
- Samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych i systemowych komputera. Modyfikacja urządzeń zgodnie z własnymi potrzebami.
- Świadomy wybór i dostosowywanie narzędzi cyfrowych do własnych potrzeb. Tworzenie własnych propozycji wykorzystania nowych technologii w różnych aspektach życia.
- Twórcze wykorzystanie różnych technologii cyfrowych i łączenie ich efektów. Użycie inteligentnych narzędzi w swoim najbliższym otoczeniu.
- Uczestniczenie w różnego typu formach edukacyjnych wykorzystujących technologie cyfrowe. Pomoc w rozwoju kompetencji przez inne osoby.
Uzyskanie kwalifikacji:
Certyfikacja Digital Europe pozwala na uzyskanie kwalifikacji z zakresu technologii cyfrowych zgodnych z Ramą Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli, DigComp 1.0, 2.0 i 2.2.
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020” z 11 lipca 2018 pt. “Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego”
Certyfikacja Digital Europe spełnia postawione wytyczne dla dokumentów potwierdzających kwalifikacje do wykorzystania w projektach współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w perspektywie finansowej 2014-2020 opracowane przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych i Ministerstwem Edukacji Narodowej.
Uzyskaniem kwalifikacji ICT na poziomie A, B, C zgodnej z wytycznymi jest otrzymanie na egzaminie Digital Europe wyniku z danego modułu w wysokości min. 50%. W przypadku realizowania egzaminu z kilku modułów, wynik każdej z części egzaminu musi być wyższy lub równy 50%.