Moduł informacja

Jeszcze do niedawna głównym nośnikiem informacji w społeczeństwie był człowiek oraz w nieco mniejszym stopniu książki, gazety i czasopisma. Od momentu upowszechnienia się komputerów
i Internetu dynamicznie wzrosła ilość oraz prędkość przekazywanych informacji w formie cyfrowej. Obecnie jest ich już tak wiele, że trudno ze wszystkimi się zapoznać, a jeszcze trudniej zweryfikować, które są prawdziwe, ważne czy w ogóle aktualne.

Każdy człowiek wykazuje potrzeby informacyjne, które mają bezpośredni wpływ na poszerzanie naszej wiedzy. W dzisiejszym świecie najszybszym sposobem dotarcia do informacji jest wykorzystanie zasobów Internetu. Przeglądarki internetowe oraz różnego rodzaju usługi oferowane przez wyszukiwarki pozwalają nam z łatwością dotrzeć do treści, które nas interesują. Z punktu widzenia odbiorcy informacji kluczowe powinno być, aby odpowiednio ocenić ich wiarygodność. Internet jest
z założenia przestrzenią otwartą na różnorodne opinie. Istnieją jednak źródła informacji, które zawierają rzetelne informacje i to na nich powinniśmy się opierać. Wszelkiego rodzaju dane i informacje pozyskane z sieci najczęściej przechowujemy w formie cyfrowej, dlatego ważne jest, aby stworzyć odpowiednie środowisko do ich organizowania i zarządzania.

Zagadnienia:

1.1.1    Człowiek a potrzeba informacji

1.1.2    Przeglądanie treści internetowych

1.1.3    Wyszukiwanie informacji w Internecie

1.1.4    Strategie wyszukiwania i filtrowania informacji

1.2.1    Źródła informacji w Internecie

1.2.2    Rola wtórnych źródeł informacji

1.2.3    Wiarygodność informacji i analiza danych

1.3.1    Przechowywanie treści cyfrowych

1.3.2    Sposoby organizowania danych cyfrowych

1.3.3    Zarządzanie danymi cyfrowymi

Poziomy zaawansowania:


  • Podstawowa obsługa popularnych przeglądarek internetowych – umiejętność poruszania się po stronach internetowych. Korzystanie z wyszukiwarek internetowych, tworzenie prostych zapytań, rozróżnienie różnych wyników wyszukiwania.

  • Znajomość różnych źródeł informacji w sieci oraz próba oceny ich wiarygodności na podstawie podstawowych danych. Świadomość istnienia wtórnych źródeł informacji.

  • Zapisywanie podstawowych treści cyfrowych. Umiejętność wykorzystania danych i informacji internetowych to tworzenia własnych plików. Podstawowe umiejętności zarządzania plikami.

  • Rozszerzona obsługa przeglądarek internetowych – dopasowanie jej wyglądu i działania do potrzeb użytkownika. Wyszukiwanie informacji przy pomocy bardziej złożonych zapytań, filtrowanie wyników wyszukiwania.

  • Umiejętność porównania informacji z różnych źródeł internetowych i ocena ich wiarygodności. Zarządzanie informacjami wtórnymi – korzystanie z usług Web 2.0.

  • Prawidłowe zapisywanie, przechowywanie i wyszukiwanie plików cyfrowych, tworzenie własnych strategii zarządzania treściami cyfrowymi na różnych urządzeniach cyfrowych.

  • Zaawansowane korzystanie oraz dopasowywanie strategii wyszukiwania informacji, śledzenie informacje w miejscach wymiany informacji on-line.

  • Selekcja informacji przez sprawdzenie i ocenę jej ważności i wiarygodności – dotarcie do oryginalnych i szczegółowych źródeł informacji.

  • Zaawansowana znajomość metod i narzędzia do organizowania plików, treści oraz informacji. Korzystanie z chmury obliczeniowej przy zarządzaniu plikami.

Szybka nawigacja:

pl_PLPolish
en_GBEnglish pl_PLPolish
Skip to content