Moduł informacja
Jeszcze do niedawna głównym nośnikiem informacji w społeczeństwie był człowiek oraz w nieco mniejszym stopniu książki, gazety i czasopisma. Od momentu upowszechnienia się komputerów i Internetu dynamicznie wzrosła ilość oraz prędkość przekazywanych informacji w formie cyfrowej. Obecnie jest ich już tak wiele, że trudno ze wszystkimi się zapoznać, a jeszcze trudniej zweryfikować, które są prawdziwe, ważne czy w ogóle aktualne.
Każdy człowiek wykazuje potrzeby informacyjne, które mają bezpośredni wpływ na poszerzanie naszej wiedzy. W dzisiejszym świecie najszybszym sposobem dotarcia do informacji jest wykorzystanie zasobów Internetu. Przeglądarki internetowe oraz różnego rodzaju usługi oferowane przez wyszukiwarki pozwalają nam z łatwością dotrzeć do treści, które nas interesują. Z punktu widzenia odbiorcy informacji kluczowe powinno być, aby odpowiednio ocenić ich wiarygodność. Internet jest z założenia przestrzenią otwartą na różnorodne opinie. Istnieją jednak źródła informacji, które zawierają rzetelne informacje i to na nich powinniśmy się opierać. Wszelkiego rodzaju dane i informacje pozyskane z sieci najczęściej przechowujemy w formie cyfrowej, dlatego ważne jest, aby stworzyć odpowiednie środowisko do ich organizowania i zarządzania.
Zagadnienia:
1.1.1 Człowiek a potrzeba informacji
1.1.2 Przeglądanie treści internetowych
1.1.3 Wyszukiwanie informacji w Internecie
1.1.4 Strategie wyszukiwania i filtrowania informacji
1.2.1 Źródła informacji w Internecie
1.2.2 Rola wtórnych źródeł informacji
1.2.3 Wiarygodność informacji i analiza danych
1.3.1 Przechowywanie danych
1.3.2 Sposoby porządkowania danych cyfrowych
1.3.3 Zarządzanie plikami i folderami
Poziomy zaawansowania:
- Podstawowa obsługa popularnych przeglądarek internetowych – umiejętność poruszania się po stronach internetowych. Korzystanie z wyszukiwarek internetowych, tworzenie prostych zapytań, rozróżnienie różnych wyników wyszukiwania.
- Znajomość różnych źródeł informacji w sieci oraz próba oceny ich wiarygodności na podstawie podstawowych danych. Świadomość istnienia wtórnych źródeł informacji.
- Zapisywanie podstawowych treści cyfrowych. Umiejętność wykorzystania danych i informacji internetowych to tworzenia własnych plików. Podstawowe umiejętności zarządzania plikami.
- Rozszerzona obsługa przeglądarek internetowych – dopasowanie jej wyglądu i działania do potrzeb użytkownika. Wyszukiwanie informacji przy pomocy bardziej złożonych zapytań, filtrowanie wyników wyszukiwania.
- Umiejętność porównania informacji z różnych źródeł internetowych i ocena ich wiarygodności. Zarządzanie informacjami wtórnymi – korzystanie z usług Web 2.0.
- Prawidłowe zapisywanie, przechowywanie i wyszukiwanie plików cyfrowych, tworzenie własnych strategii zarządzania treściami cyfrowymi na różnych urządzeniach cyfrowych.
- Zaawansowane korzystanie oraz dopasowywanie strategii wyszukiwania informacji, śledzenie informacje w miejscach wymiany informacji on-line.
- Selekcja informacji przez sprawdzenie i ocenę jej ważności i wiarygodności – dotarcie do oryginalnych i szczegółowych źródeł informacji.
- Zaawansowana znajomość metod i narzędzia do organizowania plików, treści oraz informacji. Korzystanie z chmury obliczeniowej przy zarządzaniu plikami.