Moduł rozwiązywanie problemów
Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa jest jedną z najbardziej dynamicznych zmian naszych czasów. Mimo, że dzięki rozwojowi Internetu oraz technologii cyfrowych, łączność stała się dobrem powszechnym, to wiele osób podchodzi do tego zagadnienia sceptycznie i nie posiada wystarczającej wiedzy na jego temat. Problemy, które z tego wynikają, są obecnie głównym powodem wystąpienia tzw. wykluczenia cyfrowego.
Umiejętność rozwiązywania problemów cyfrowych wymaga zrozumienia pojęcia technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz rozróżnienia roli oprogramowania i sprzętu w użytkowaniu dostępnych narzędzi. Należy przy tym także pamiętać, że komputer, podobnie jak każde urządzenie elektroniczne może ulec awarii. Jednak nie wszystkie usterki wymagają oddania sprzętu do serwisu. Nabywając podstawowe kompetencje cyfrowe wiele z nich jesteśmy w stanie rozwiązać samodzielnie. W dzisiejszym świecie duże znaczenie odgrywa również znajomość problematyki dostępności do Internetu oraz obsługi urządzeń mobilnych. To właśnie smartfony pozwalają nam na ciągłe bycie online i korzystanie z wielu aplikacji, które znajdują zastosowanie w życiu każdego człowieka – zarówno tym codziennym, jak i bardziej twórczym. Dzięki nowym technologiom jesteśmy w stanie rozwiązywać problemy dotyczące świata rzeczywistego, jak również tworzyć wiedzę i innowacje cyfrowe. Coraz więcej słyszy się o inteligentnych domach, samochodach czy miastach – to tzw. Internet rzeczy, który dotyczy wszystkich przedmiotów mogących gromadzić, przetwarzać i wymieniać dane za pośrednictwem sieci. Stale zmieniający się świat wymaga od nas ciągłego poszerzania wiedzy. Ważne, abyśmy potrafili samodzielnie identyfikować własne braki w kompetencjach cyfrowych,
a następnie skutecznie je uzupełniali. Świat cyfrowy stwarza bowiem wiele możliwości samorozwoju.
Zagadnienia:
5.1.1 Technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK)
5.1.2 Sprzęt komputerowy
5.1.3 Oprogramowanie komputerowe
5.1.4 Usterki i problemy techniczne
5.2.1 Podstawy użytkowania komputera
5.2.2 Sieci komputerowe
5.2.3 Technologie mobilne
5.2.4 Wykorzystanie TIK w codziennym życiu
5.3.1 Cyfrowe tworzenie wiedzy
5.3.2 Innowacyjne wykorzystanie TIK
5.4.1 Identyfikowanie braków kompetencji
5.4.2 Cyfrowe możliwości samorozwoju
Poziomy zaawansowania:
- Znajomość podstawowej budowy komputera oraz umiejętność podłączenia prostych urządzeń zewnętrznych. Uzyskanie podstawowych informacji o stanie sprzętu i systemu operacyjnego.
- Podstawowa obsługa komputera i urządzeń mobilnych oraz umiejętność podłączenia ich do sieci. Korzystanie z narzędzi cyfrowych w prostych czynnościach analogowych.
- Świadomość możliwości wykorzystania nowych technologii do celów twórczych. Podstawowe użycie narzędzi cyfrowych do wzbogacania treści cyfrowych.
- Rozpoznanie własnych ograniczeń w wykorzystaniu technologii cyfrowych. Próby samodzielnego uzupełnienia wiedzy.
- Rozszerzona znajomość budowy komputera. Wyszukiwanie w różnych źródłach metod rozwiązywania wcześniej zdiagnozowanych problemów. Instalacja nowych programów.
- Swobodna praca z komputerem i urządzeniami mobilnymi. Wykorzystanie nowych technologii do rozwiązywania problemów w świecie realnym.
- Korzystanie z technologii w celu tworzenia kreatywnych rezultatów. Znajomość zagadnień związanych z koncepcją Internetu rzeczy.
- Świadomy i aktywny rozwój własnych kompetencji cyfrowych. Regularne korzystanie z wiedzy branżowej dotyczącej nowych technologii.
- Samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych i systemowych komputera. Modyfikacja urządzeń zgodnie z własnymi potrzebami.
- Świadomy wybór i dostosowywanie narzędzi cyfrowych do własnych potrzeb. Tworzenie własnych propozycji wykorzystania nowych technologii w różnych aspektach życia.
- Twórcze wykorzystanie różnych technologii cyfrowych i łączenie ich efektów. Użycie inteligentnych narzędzi w swoim najbliższym otoczeniu.
- Uczestniczenie w różnego typu formach edukacyjnych wykorzystujących technologie cyfrowe. Pomoc w rozwoju kompetencji przez inne osoby.