Moduł komunikacja
Ludzkość od zawsze związana jest z różnymi formami interakcji, które sprawiają, że możemy czuć się częścią większej społeczności. Współcześnie coraz więcej obszarów naszego życia codziennego przenika do świata cyfrowego, nie inaczej jest w przypadku kontaktu z innymi ludźmi. Wykorzystanie Internetu do komunikacji jest już tak powszechne, że wykształciło swoja własną specyfikę.
Komunikacja cyfrowa stwarza nam mnóstwo nowych możliwości, niestety bywa też ograniczeniem niepozwalającym na odbiór wszystkich bodźców płynących od osoby, z którą rozmawiamy. Nie zmienia to jednak faktu, że aplikacje mobilne są obecne już niemal wszędzie, stanowiąc przy tym jedną z najpopularniejszych form wymiany informacji oraz różnego rodzaju zasobów pomiędzy ludźmi. Współpraca w świecie cyfrowym nie zważa bowiem na różnorodność osobową, terytorialną czy czasową. Możemy zatem w aktywny, a przy tym wygodny sposób uczestniczyć w życiu społecznym. I podobnie jak w świecie rzeczywistym, tak i będąc online, obowiązują nas pewne zasady i zwyczaje, o których przestrzeganiu nie należy zapominać. Pozorna anonimowość Internetu nie powinna być zachętą do unikania przyzwoitego zachowania, zwłaszcza że ma ono duży wpływ na nasz obraz kreowany w sieci. Dzięki wszechobecności mediów społecznościowych i tworzeniu wielu profili online obecnie dużo bardziej niż kiedykolwiek definiuje nas nasza cyfrowa tożsamość.
Zagadnienia:
2.1.1 Interakcja w świecie cyfrowym
2.1.2 Cyfrowe narzędzia komunikacyjne
2.1.3 Obsługa poczty elektronicznej
2.1.4 Komunikatory internetowe
2.2.1 Rola internauty w przekazywaniu informacji
2.2.2 Stosowanie odnośników w Internecie
2.3.1 Koncepcja społeczeństwa obywatelskiego
2.3.2 Cyfrowe formy aktywności obywatelskiej
2.4.1 Współpraca w świecie cyfrowym
2.4.2 Wykorzystanie dysku internetowego
2.4.3 Udostępnianie i edycja zasobów
2.5.1 Normy zachowania online i offline
2.5.2 Zasady netykiety
2.6.1 Pojęcie cyfrowej tożsamości
2.6.2 Ustawienia prywatności cyfrowej
Poziomy zaawansowania:
- Understanding different forms of networking in the digital world. Creating a user account, managing basic e-mail and instant messaging services. Sending simple text and picture messages.
- Getting familiar with Web 2.0 tools - introduction to popular information sharing services. Using online forms and basic social media management.
- Understanding the concept of civil society - learning about different forms of social activity on the Internet and services where they can be found.
- Online collaboration with other network users. Understanding cloud computing and its advantages and disadvantages. Basic disk and document management in the cloud.
- Understanding the basic guidelines of netiquette and the particular character of human functioning in the digital world.
- Introduction to the subject of creating a digital identity. Understanding the benefits and risks of online activity.
- Rozszerzona obsługa poczty elektronicznej oraz komunikatorów – dostosowanie ich wyglądu i działania do potrzeb użytkownika. Wykorzystanie różnorodnych funkcji narzędzi komunikacyjnych.
- Active use of social networking sites and participation in various online communities that allow sharing information and knowledge.
- Korzystanie z cyfrowych form aktywności obywatelskiej. Nawiązywanie kontaktu online z różnego rodzaju instytucjami i urzędami.
- Using cloud-based applications, online file and information editing and sharing with other users.
- Applying netiquette guidelines when interacting with other network users, learning the standards in various digital environments.
- The ability to create one's own digital identity on social media and to monitor traces left on the web.
- Advanced use of e-mail services and e-mail software. Effortless use of numerous communication tools depending on needs and possibilities.
- Using social media contacts in learning and at work according to the legal provisions of sharing information and knowledge.
- Active engagement in the civic activities in the virtual world, implementing one’s own social initiatives.
- Expert online collaboration with other network users. Frequent use of group work tools to create and share resources, knowledge and content.
- Świadome stosowanie zasad netykiety w różnych przestrzeniach komunikacyjnych i kontekstach. Opracowanie strategii identyfikowania niewłaściwego zachowania.
- Managing several digital identities depending on the context and purpose. Using active methods of digital reputation protection.