Moduł rozwiązywanie problemów

Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa jest jedną z najbardziej dynamicznych zmian naszych czasów. Mimo, że dzięki rozwojowi Internetu oraz technologii cyfrowych, łączność stała się dobrem powszechnym, to wiele osób podchodzi do tego zagadnienia sceptycznie i nie posiada wystarczającej wiedzy na jego temat. Problemy, które z tego wynikają, są obecnie głównym powodem wystąpienia tzw. wykluczenia cyfrowego.

Umiejętność rozwiązywania problemów cyfrowych wymaga zrozumienia pojęcia technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz rozróżnienia roli oprogramowania i sprzętu w użytkowaniu dostępnych narzędzi. Należy przy tym także pamiętać, że komputer, podobnie jak każde urządzenie elektroniczne może ulec awarii. Jednak nie wszystkie usterki wymagają oddania sprzętu do serwisu. Nabywając podstawowe kompetencje cyfrowe wiele z nich jesteśmy w stanie rozwiązać samodzielnie. W dzisiejszym świecie duże znaczenie odgrywa również znajomość problematyki dostępności do Internetu oraz obsługi urządzeń mobilnych. To właśnie smartfony pozwalają nam na ciągłe bycie online i korzystanie z wielu aplikacji, które znajdują zastosowanie w życiu każdego człowieka – zarówno tym codziennym, jak i bardziej twórczym. Dzięki nowym technologiom jesteśmy w stanie rozwiązywać problemy dotyczące świata rzeczywistego, jak również tworzyć wiedzę i innowacje cyfrowe. Coraz więcej słyszy się o inteligentnych domach, samochodach czy miastach – to tzw. Internet rzeczy, który dotyczy wszystkich przedmiotów mogących gromadzić, przetwarzać i wymieniać dane za pośrednictwem sieci. Stale zmieniający się świat wymaga od nas ciągłego poszerzania wiedzy. Ważne, abyśmy potrafili samodzielnie identyfikować własne braki w kompetencjach cyfrowych,
a następnie skutecznie je uzupełniali. Świat cyfrowy stwarza bowiem wiele możliwości samorozwoju.

Zagadnienia:

Współczesne technologie cyfrowe

5.1.1    Technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK)

5.1.2    Sprzęt komputerowy

5.1.3    Oprogramowanie komputerowe

5.1.4    Usterki i problemy techniczne

Potrzeby cyfrowe człowieka

5.2.1    Podstawy użytkowania komputera

5.2.2    Sieci komputerowe

5.2.3    Technologie mobilne

5.2.4    Wykorzystanie TIK w codziennym życiu

Twórcze wykorzystanie technologii cyfrowej

5.3.1    Cyfrowe tworzenie wiedzy

5.3.2   Innowacyjne wykorzystanie TIK

Braki w zakresie kompetencji cyfrowych

5.4.1    Identyfikowanie braków kompetencji

5.4.2    Cyfrowe możliwości samorozwoju

Poziomy zaawansowania:

Szybka nawigacja:

en_GBEnglish
Skip to content