Moduł rozwiązywanie problemów
Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa jest jedną z najbardziej dynamicznych zmian naszych czasów. Mimo, że dzięki rozwojowi Internetu oraz technologii cyfrowych, łączność stała się dobrem powszechnym, to wiele osób podchodzi do tego zagadnienia sceptycznie i nie posiada wystarczającej wiedzy na jego temat. Problemy, które z tego wynikają, są obecnie głównym powodem wystąpienia tzw. wykluczenia cyfrowego.
Umiejętność rozwiązywania problemów cyfrowych wymaga zrozumienia pojęcia technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz rozróżnienia roli oprogramowania i sprzętu w użytkowaniu dostępnych narzędzi. Należy przy tym także pamiętać, że komputer, podobnie jak każde urządzenie elektroniczne może ulec awarii. Jednak nie wszystkie usterki wymagają oddania sprzętu do serwisu. Nabywając podstawowe kompetencje cyfrowe wiele z nich jesteśmy w stanie rozwiązać samodzielnie. W dzisiejszym świecie duże znaczenie odgrywa również znajomość problematyki dostępności do Internetu oraz obsługi urządzeń mobilnych. To właśnie smartfony pozwalają nam na ciągłe bycie online i korzystanie z wielu aplikacji, które znajdują zastosowanie w życiu każdego człowieka – zarówno tym codziennym, jak i bardziej twórczym. Dzięki nowym technologiom jesteśmy w stanie rozwiązywać problemy dotyczące świata rzeczywistego, jak również tworzyć wiedzę i innowacje cyfrowe. Coraz więcej słyszy się o inteligentnych domach, samochodach czy miastach – to tzw. Internet rzeczy, który dotyczy wszystkich przedmiotów mogących gromadzić, przetwarzać i wymieniać dane za pośrednictwem sieci. Stale zmieniający się świat wymaga od nas ciągłego poszerzania wiedzy. Ważne, abyśmy potrafili samodzielnie identyfikować własne braki w kompetencjach cyfrowych,
a następnie skutecznie je uzupełniali. Świat cyfrowy stwarza bowiem wiele możliwości samorozwoju.
Zagadnienia:
5.1.1 Technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK)
5.1.2 Sprzęt komputerowy
5.1.3 Oprogramowanie komputerowe
5.1.4 Usterki i problemy techniczne
5.2.1 Podstawy użytkowania komputera
5.2.2 Sieci komputerowe
5.2.3 Technologie mobilne
5.2.4 Wykorzystanie TIK w codziennym życiu
5.3.1 Cyfrowe tworzenie wiedzy
5.3.2 Innowacyjne wykorzystanie TIK
5.4.1 Identyfikowanie braków kompetencji
5.4.2 Cyfrowe możliwości samorozwoju
Poziomy zaawansowania:
- Basic knowledge of computer hardware and the ability to connect simple external devices. Obtaining basic information about the condition of the equipment and the operating system.
- Basic computer and mobile device skills and the ability to connect them to the network. Using digital tools in simple analogue activities.
- Awareness of the possibility of using new technologies for creative purposes. Basic use of digital tools to improve digital content.
- Identifying one's own limitations in the use of digital technologies. Independent attempts at completing and updating one’s knowledge.
- Extended knowledge of computer hardware. Searching various sources for methods of solving previously diagnosed problems. Installing new software.
- Effortless work with a computer and mobile devices. Using new technologies to solve problems in the real world.
- Using technology to generate creative results. Knowledge of issues related to the concept of the Internet of Things.
- Informed and active development of one's own digital competence. Regular use of industry knowledge connected to new technologies.
- The skill of independent troubleshooting in case of technical and system problems. The ability to modify devices to suit one’s needs.
- Informed choice and adaptation of digital tools to suit one's needs. Offering suggestions for the use of new technologies in various aspects of life.
- Creative use of various digital technologies and combining their effects. Using smart tools in one’s immediate environment.
- Participation in various types of educational activities using digital technologies. Helping others to develop digital competence.