European Graphic Design Certificate (EGDC)
Egzamin European Graphic Design Certificate (EGDC) w sposób kompleksowy weryfikuje wiedzę uczestnika z zakresu szeroko pojętej grafiki przetwarzanej komputerowo. Wśród badanych aspektów znajdują się zagadnienia związane z fizycznymi aspektami widzenia barw, wpływem poszczególnych czynników na to jak postrzegamy kolory oraz opis najczęściej występujących aberracji. Duży nacisk jest położony na ocenę posiadanych informacji o modelach standardowych i ich bardziej współczesnych odpowiednikach zasadzających się mocno na wzorach matematycznych, a także na wykorzystanie tej wiedzy w istniejących na rynku aplikacjach. W tym celu badamy czy uczestnik zna podstawowe i średniozaawansowane zagadnienia związane z przetwarzaniem grafiki rastrowej i wektorowej na przykładzie aplikacji firm Adobe i Serif, a także rozwiązań Open Source. Oprócz zagadnień stricte graficznych w ramach egzaminu sprawdzana jest też wiedza z zakresu prawa autorskiego i pokrewnych.
Egzamin EGDC jest realizowany w formie testowej z wykorzystaniem dedykowanej platformy egzaminacyjnej Digital Europe i składa się z czterech komplementarnych modułów, które w pełni sprawdzają umiejętności osób egzaminowanych w zakresie wiedzy związanej z szeroko pojętą grafiką komputerową.
Moduły te to:
- Grafika przetwarzana komputerowo
- Współdzielenie plików i prawo autorskie
- Grafika rastrowa
- Grafika wektorowa
Ich szczegółowy opis znajdziecie Państwo poniżej:
Moduł grafika przetwarzana komputerowo – weryfikuje wiedzę uczestnika w zakresie barw i ich postrzegania, a także wpływu światła na kolor. Sprawdzana jest również znajomość mechanizmu widzenia barw i występujących anomalii, wiedzy na temat rodzajów grafiki, sposobu zapisu plików wynikowych i produkcyjnych w różnych formatach oraz reprezentacji obrazów jako ogółu.
Grupa | Zakres szczegółowy |
Pojęcie barwy i jej wykorzystanie | 1.1 czym jest barwa 1.2 postrzeganie barwy – teorie klasyczne i współczesne 1.3 właściwy dobór barw |
Światło i jego wpływ na barwę | 1.1 właściwości światła 1.2 zjawisko odbicia, załamania i rozpraszania światła 1.3 polaryzacja, interferencja i dyfrakcja światła |
Mechanizm widzenia barw | 1.1 budowa ludzkiego oka 1.2 zjawiska adaptacji i powidoku 1.3 wpływ ułożenia głowy oraz bodźców zewnętrznych na widzenie barw 1.4 anomalie w widzeniu barw 1.5 wpływ właściwości fizycznych na barwę – jak widzimy barwy 1.6 bodźce fizyczne a ich wpływ na postrzeganie barw 1.4 procesy widzenia barwnego |
Matematyczne ujęcie barwy i światła | 1.1 jakościowe i ilościowe pojęcie barw 1.2 sposoby matematycznej reprezentacji barw 1.3 przestrzenie barw i zależności między nimi 1.4 graficzne formy reprezentacji barw 1.5 trójkąt i sześcian barw |
Komputer a grafika | 1.1 sposoby generowania grafiki komputerowej przez układy scalone 1.2 potok renderujący, wierzchołki i piksele oraz ich rola w procesie generowania grafiki 1.3 reprezentacja koloru w systemie dwójkowym |
Rodzaje grafiki komputerowej | 1.1 grafika 2D i 3D 1.2 sposoby reprezentacji grafiki: rastrowa i wektorowa 1.3 obrazy a film – animacja 1.4 wpływ klatkażu na wrażenie płynności |
Formaty i typy plików | 1.1 konwersja stratna i bezstratna 1.2 sposoby kodowania obrazów 1.3 przykładowe typy plików wynikowych w grafice 2D: *.eps, *.jpg, *.png, *.gif, *.png, *.webp, *.raw, *.ai, *.cdr, *.psd/psb, *.xcf 1.4 przykładowe typy plików w grafice 3D: *.MAX, *.OBJ, *.FBX, *.3DS, *.C4D |
Przestrzeń barw i profile kolorów | 1.1 czym jest przestrzeń barwowa 1.2 profil koloru – założenia i wykorzystanie 1.3 zarządzanie tablicami LUT 1.4 modele koloru: RGB, CMYK, HSB/HSV, oraz zachodzące pomiędzy nimi relacje |
Reprezentacja w formie obrazu | 1.1 zasada działania monitora i drukarki 1.2 przygotowanie obrazu do wyświetlania i do druku 1.3 eksport i konwersja pliku wynikowego |
Moduł współdzielenie plików i prawo autorskie sprawdza znajomość pojęć z zakresu przepisów prawa autorskiego, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania ich w temacie przetwarzania grafiki komputerowej. W jego ramach weryfikowana jest też znajomość zagadnień związanych z szeroko pojętą komunikacją cyfrową, obejmującą między innymi współdzielenie plików i ich bezpieczne przesyłanie do klienta, a także tworzenie kopii zapasowej.
Grupa | Zakres szczegółowy |
Komunikacja w świecie cyfrowym | 1.1 sposoby współdzielenia treści 1.2 portale społecznościowe i strony www – wytyczne i sposoby umieszczania treści 1.3 wirtualne portfolio 1.4 kontakt zdalny przy użyciu aplikacji do wideokonferencji |
Prawo autorskie | 1.1 typy i rodzaje licencji 1.2 przestrzeganie prawa autorskiego 1.3 prawo autorskie do składowych utworu a prawo do całego utworu 1.4 metadane i ich modyfikacja w świetle prawa 1.5 przenoszenie praw autorskich do utworu |
Bezpieczeństwo użytkownika | 1.1 zagrożenia płynące z udostępniania utworów w sieci 1.2 tworzenie kopii zapasowych zbiorów i zarządzanie nimi 1.3 rodzaje popularnych ataków na twórców 1.4 ochrona tworzonej zawartości |
Moduł grafika rastrowa – kompleksowo weryfikuje znajomość pojęć związanych z tworzeniem i dalszą obróbką grafiki rastrowej na przykładzie aplikacji Adobe Photoshop i/lub Gimp.
Grupa | Zakres szczegółowy |
Tworzenie zawartości | 1.1 tworzenie nowych plików 1.2 Obszar roboczy i jego ustawienia 1.3 Kadrowanie 1.4 Importowanie zawartości |
Pędzle | 1.1 użycie pędzli 1.2 ustawienia zaawansowane pędzla 1.3 dodawanie nowych końcówek |
Warstwy, maski i kanały | 1.1 tworzenie nowych warstw 1.2 tryby mieszania i ich działanie 1.3 duplikowanie i powielanie warstw 1.4 maski i ich rodzaje 1.5 operacje na maskach i kanałach 1.6 grupowanie warstw i ich uporządkowanie |
Efekty i filtry | 1.1 korzystanie z filtrów 1.2 dodawanie nowych filtrów i zarządzanie nimi 1.3 stosowanie efektów 1.4 różne rodzaje rozmyć i wystrzonie |
Koloryzowanie zdjęcia | 1.1 wykorzystanie narzędzi do kolorowania 1.2 palety barw i zależności między nimi – RGB a CMYK 1.3 praca z krzywymi i poziomami |
Wycinanie i wypełnienie | 1.1 narzędzia do wycinania eliptycznego i prostokątnego 1.2 zaznaczanie kolorów oraz różdżka 1.3 lasso i narzędzia do inteligentnego wycinania 1.4 narzędzie do rysowania ścieżek i praca ze ścieżkami 1.5 narzędzia do klonowania i klonowania perspektywicznego 1.6 łatka i gumka 1.7 kształty |
Narzędzia dodatkowe | 1.1 narzędzie do przyciemniania i rozjaśniania 1.2 narzędzie tekstowe 1.3 miarki 1.4 tworzenie mockupów |
Eksport i przygotowanie plików | 1.1 popularne rodzaje plików 1.2 konwersja kolorów 1.3 przygotowanie do wydruku/publikacji |
Moduł grafika wektorowa – sprawdza wiedzę użytkownika związaną z tworzeniem i obróbką grafiki wektorowej. Weryfikacja wiedzy ogólnej jest realizowana na przykładzie aplikacji Adobe Illustrator i/lub Serif Afinity Designer
Grupa | Zakres szczegółowy |
Przygotowanie dokumentu | 1.1 Przestrzeń robocza – wymiary obszaru roboczego i rozdzielczość 1.2 Przestrzeń barwowa i spady 1.3 Praca z warstwami |
Tworzenie i edycja ścieżek | 1.1 narzędzie do swobodnego rysowania 1.2 narzędzie do rysowania ścieżek 1.3 edycja ścieżek i ich wypełnienie 1.4 praca z krawędziami i ustawienie stycznych |
Elementy grafiki rastrowej | 1.1 dodawanie i zamiana plików rastrowych 1.2 przekształcenia dokonywane na plikach rastrowych, tryby mieszania, edycja, 1.3 wycinanie i przycinanie elementów rastrowych |
Narzędzia dodatkowe | 1.1 narzędzie do pracy z tekstem 1.2 praca z trybami mieszania 1.3 praca z efektami i filtrami 1.4 import nowych czcionek 1.5 tworzenie elementów prostych i ich edycja 1.6 wyszukiwanie nowych czcionek i czcionek podobnych |
Eksport | 1.1 przygotowanie materiałów do druku 1.2 przygotowanie obrazów do publikacji w sieci 1.3 osadzanie profili kolorów |
Uzyskaniem kwalifikacji ICT zgodnej z wytycznymi jest otrzymanie na egzaminie Digital Europe wyniku z danego modułu w wysokości min. 50%. W przypadku realizowania egzaminu z kilku modułów, wynik każdej z części egzaminu musi być wyższy lub równy 50%.